Här kan du följa livet på inredningsbutiken Furutorp!

Jag gläntar även på dörren till mitt hem Furutorp, och delar med mig av
inredningsdrömmar & renoveringsvåndor...
.......................................................................................................................................

Rakt över disk


Jag fick ett mejl häromdan, med en förfrågan om jag möjligtvis var intresserad av en gammal köpmandisk. Självklart var jag det!

Det visade sig vara en gammal butiksinredning från 20-talet,
huset skulle rivas och ägaren tyckte det var synd att bara göra
kaffeved av originalinredningen.

Mannen ställer alltid upp på mina smått galna projekt, med samma glada humör, och med motorsåg, kofot & muskelkraft slet han en hel dag med att demontera dom 2 köpmandiskarna med sina gigantiska hyllor.
Själv hade jag fullt sjå med att hålla koll på lilla Gustaf,
som just lärt sig gå, och som tyckte att vi hade tagit med honom
till en riktigt lattjo lekplats...

Ni ser väl potentialen, som jag gör, eller hur...?


Det ska bara till lite slipning & sågning & spikning & målning & ...
Ja, ni fattar...

Originalfärgen är vit, men har blivit turkosgrön säkerligen på 50-talet.
Min tanke är att den åter ska bli vit, förstås.
Alla lådor fungerar, och alla beslag sitter kvar.

Den kommer att bli magnifik, helt enkelt!


Den ena köpmandisken ska få stå i butiken, och det ska bli roligt att låta den leva vidare som butiksdisk, speciellt när man vet dess historia.
Den andra ska få flytta hem till oss så länge,
har redan en plats åt den i vardagsrummet!

I den här lilla byn norr om Orsa fanns det förr flera butiker, och landsbygden blomstrade. Idag tar alla bilen några mil till nåt köpcenter istället, och alla småbutiker i byarna är borta.

Titta bara på det här pampiga träslottet, en före detta lanthandel med all originalinredning från 1800-talet intakt! En bedagad men stolt skönhet.



Tänk vad lite färg skulle kunna göra!

***
Nä, nu ska jag nog ner till snickarverkstan och måla en låda eller två.
Många lådor bli´re...

Må så gott!
Lisa på Furutorp

16 kommentarer:

  1. Men oj vilket fynd!! Ser helt o fullt potentialen i den ja!

    Nyfiken på vilken by du hämtat den i? Jag bor i Mora, och brukar ju åka på lite sightseing i dom trakterna.

    SvaraRadera
  2. Så otroligt vackert fynd du gjort!
    Den kommer att bli så otroligt vacker när du ägnat den kärlek, tid och vit färg!

    Ett liknande hus finns i min barndomsby. Kallas för Kråkslottet, men jag tycker att huset är så vacker. Det är en gammal glitterfabrik, där man gjorde julgransdekorationer förr i tiden. Den dagen det huset blir till salu, kommer jag inte att veta vad jag ska ta mig till. haha!

    Ha en bra tisdag, och lycka till med målningen
    Kram
    L

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar köpmansdisk, kommer bli jättefin när du är klar med den.

    Och huset är ju underbart, vad coolt! kram

    SvaraRadera
  4. Åhhh, nu blir jag sotis. En sån vill jag oxå ha!

    Grattis till fyndet!

    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. Haha...jaa...nu bli're till o måla, vet ja.
    Huganemejsan! Men den där kommer ju att bli värsta fina möbeln ju.
    Det ser man ju ända härifrån.;-)

    Det där huset...det vore nå't det!
    Kramis

    SvaraRadera
  6. Åh vilken fin disk, den kommer att bli helt underbar! Lyckans du! Och huset är ju helt fantastiskt vackert, även i den färgen. Oj, oj o så tjusigt!
    Kram, Josefine

    SvaraRadera
  7. Jag säger bara åååååååååh...sådär lite drömskt. Jag kan definitivt se framför mig hur den ser ut ommålad och klar!

    Javisst är det synd att så många vackra gamla hus får stå och förfalla! Jag gissar på att de gömmer på många skatter!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  8. Jisses Lisa, vilken möbel du fått tag på... en riktig skatt!!
    Ska bli kul att få se resultatet!!
    kram på dig!!

    SvaraRadera
  9. Vilket underbart fynd du har gjort! Det är så härligt med originaldetaljer från förr.

    Och det gamla huset sen då....jösses, man får ju lust att flytta dit på en gång!

    Ha det fint!
    Kram
    Camilla

    SvaraRadera
  10. Ja, tala om fynd!!! Vilken lycka!!!
    Så perfekt för din butik och en hemma också!! Verkligen roligt för dej!

    Jo, det är trist när man tänker på hur landsbygden levde förr i tiden och jämför med de trista köpcentra som vuxit upp.
    Men jag märker på mitt land att det blir mer och mer små gårdsbutiker där man kan köpa närodlat och lite annat. Alltid något och ett steg i rätt riktning!

    Lycka till med skänkarna!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. hejhej! vilken fin köpmansdisk, ett riktigt fynd :) sååå fina saker du visar som finns i butik, gillar verkligen de rostiga bokstäverna!!

    golvet wine&fruits ska vi tyvärr inte lägga in, skulle gjort det på övervåningen, men det skulle kosta en smärre förmögenhet (tycker vi).. så tyvärr :(

    stor kram sara

    SvaraRadera
  12. Sådan tur du haft som hittade en sådan härlig inredning. Kommer att bli så snyggt i butiken.

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  13. Hej Lisa!
    Tack för din rara kommentar! Det är sååå spännande med butiksprojektet så det pirrar ända nner i tårna.;)

    Disken är ljuvlig redan nu och vad kommer den inte att bli i vitt.

    kram Camilla

    SvaraRadera
  14. Va kul, hörde om ditt köp i söndags då det var av min granne som du köpt den av. Verkligen kul att den kom till nytta. Sa till henne att vi skall ta en tur till dig när den är tillfixad och klar så hon får se va fin den blivit....för det tror jag nog att den kommer att bli. Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  15. Vilket helläckert skåp!!!! Det kommer ju bli hur snyggt som helst! Och det gamla huset, gud va fint det är och hur fint det kunnat bli... och Dolly nedan var en riktig Donna! Vackra bilder fr din butik, och de där vinglasen är jag väldigt svag för... Jag & kompis kikar nog förbi v 48, ... Mari.

    SvaraRadera
  16. Ååååååh jag älskar gamla butiksinredningar, så underbar, tur att de inte rev den så ni fick den!
    Och vilket underbart hus du visar... oj oj!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails